Türkiye turizmde rekora odaklandı

Dünyadaki pandemi ve savaş ortamı koşullarına rağmen Türkiye turizmde yeni bir rekora odaklandı. Bu açıdan ağustos rezervasyon akışı da bu rekorun önemli destekleyicisi olacak.

Türkiye turizmde, tüm dünyada pandemi, savaş etkileri ve iklim krizi sorununun yaşandığı ortamda hedefini revize ederek yeni bir rekora gittiğini duyurmuştu. Bu rekor hedef, Türkiye’nin turizmde ana pazarlarından Rusya ve Ukrayna’nın yokluğuna rağmen pazar çeşitliliği sayesinde adım adım geliyor. Temmuz ayını sahil kentlerindeki hemen her tesisin yüksek doluluklarla geçirdiği bu dönemde, ağustos ayı rezervasyon akışları da dolu dolu bir yeni ayı daha işaret ediyor. Bu kapsamda çeşitli şehirlerde Alman ve İngiliz turistlerin ağırlığı var. Yanı sıra Orta Avrupa’dan turist akışı da umut verici. 

42 milyon turist ve 35 milyar dolar gelir hedefiyle bu sezonda hareket ettiklerini daha önce açıklayan Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Ersoy, Rusya ve Ukrayna arasındaki savaş ortamına rağmen geçtiğimiz günlerde yıl sonu turist sayısı hedefini 47 milyona, gelir hedefini ise 37 milyar dolara çıkardıklarını ifade etmişti. Türkiye son olarak pandemi öncesi dönem olan 2019’da 45 milyonu yabancı turist olmak üzere 52 milyon turist ağırlarken, 34.5 milyar dolar gelir ile rekora ulaşmıştı. 

‘Pazar çeşitli, risk dağılıyor’

Geçen ayların ve gelecek rezervasyonların Türkiye’yi turizmdeki hedeflerine ulaştırılacağının öngörüldüğünü anlatan Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Başkanı Mehmet İşler, Türkiye’ye olan turist talebinin çok yüksek olduğunu söyledi. İşler, “Temmuzdaki gibi rezervasyon akışı ağustosta da aynı şekilde devam ediyor. Sezon başında pandeminin getirdiği korkunun ve Rusya/Ukrayna savayının etkisiyle rezervasyonlar ağırlaşmıştı. Ancak hiçbiri bizi durduramadı. Bu ilgi, Türkiye’nin dünya turizmindeki yerinin doldurulamaz olduğunun, bütün kırılganlık dönemlerinde bile bu eşiği aşabileceğinin bir göstergesidir. Görünen akışa göre ağustos temmuzdan daha iyi geçecek. Yerli turistte ise hayat pahalılığına rağmen misafirlerimizin oranı beklentiler doğrultusunda gidiyor. Almanya ve İngiltere bu açıdan talepte ilk sırada yer alırken, Orta Avrupa ve İran pazarından da ciddi rezervasyon akışı geliyor. Turist çeşitliliği artıyor, riski dağıtıyoruz” diye konuştu.

Yoğunluk devam ediyor

Yüksek maliyetler ve enflasyon ortamı nedeniyle bu sezon yerli turist için tatil fiyatı yükseldi. Yerli turistin bu eksende kendine en uygun seçeneği bularak tatile çıktığı görülürken, ağustos ayında da talep yüksek görülüyor. Jolly Yönetim Kurulu Başkanı Mete Vardar, “Bu sene genel olarak ağustos ayı için Ege ve Akdeniz lokasyonlarındaki otellerde yoğunluk temmuz ayında olduğu gibi devam ediyor. Ege Bölgesi’nde özellikle Bodrum, Fethiye, Marmaris, Çeşme, Datça, Sarıgerme ön plana çıkarken Akdeniz bölgesinde Kemer, Alanya, Belek, Lara bölgeleri ön plana çıkmakta. Aynı zamanda büyükşehirlere yakın Sapanca, Yalova, Ayvalık vb. tatil destinasyonları da özellikle hafta sonlarında şehirden uzaklaşmak isteyen misafirler tarafından tercih edilmektedir. Tatil ve eğlence adası olarak bilinen Kıbrıs tarafında da Girne ve Bafra bölgelerindeki oteller için rezervasyonlar gelmektedir. 2021-2022 döneminde otel konaklama fiyatları enflasyona ve maliyetlere bağlı olarak artmış durumdadır. Şu anda sezonun en yoğun olduğu dönemde olduğumuzdan fiyatların da bu dönem için diğer dönemlere göre yüksek olduğunu ve her şey dahil konseptli bir otelde konaklama dahil kişi başı 700-1.000 TL’den başladığını söylemek mümkün” değerlendirmesini yaptı.

‘Yüksek performans dönemi başladı’

Şehir otellerinde mart ayı itibarıyla rezervasyonların hızlandığını vurgulayan Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Müberra Eresin, yılın ilk 6 ayında İstanbul’da dolulukların 68.8 olduğunu, bu oranın pandemi baz olarak alınan 2019 yılı ilk 6 ayında ise yüzde 69.8 olduğunu dile getirdi. Eresin, “Mayıs ve haziran aylarında aylık bazda 2019’un sayılarını geçtik ancak yılın ilk 6 aylık toplamında 2019’un az da olsa gerisinde kaldık. İlk 6 ayda Türkiye genelinde ortalama doluluklar ise yüzde 61.9 oldu. Bu oran 2019 yılı ilk 6 ayında yüzde 63.4, 2021 yılı ilk 6 ayında yüzde 36.2 olmuştu. Bu yılın ilk 6 ayında İstanbul’da oda fiyatları ve gelirlerimizde yüzde 30’a varan artışlar oldu. İstanbul’da yine Ortadoğu ve Körfez kökenli turistler ağırlıkta. Henüz ülke bazında turist çeşitliliğinde arzu ettiğimiz yerde değiliz ancak özellikle Avrupa, Kuzey ve Güney Amerika gibi pazarlarda hissedilir seviyede bir hareket başlaması memnuniyet verici. Tüm dünyada pandemi sonrası ekonomik ve sosyal gelişmeler neticesinde turizm hareketi de geçmişte hiç olmadığı kadar anlık değişimlere göre şekilleniyor. O yüzden gelecek aylar için şimdiden bir tahmini oran verebilmek çok zor. O yüzden kesin bir öngörü yapmak zor ancak geçtiğimiz 2 yıldan sonra yüksek performans döneminin başladığını net olarak izliyoruz” diye konuştu.

‘Şartlara rağmen iyi durumdayız’

Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) Akdeniz Bölge Temsil Kurulu Başkanı Ferit Turgut, ağustosta yerli ve yabancı turistin ilgisinin devam edeceğinin görüldüğüne dikkat çekerken, “Birebir rezevarsyonlar bunu gösteriyor. Rusya’nın kapalı olması diğer pazarlara olan pazarlama çalışmalarında iyi oluğumuzu gösterdi. Kaybolanın yeri dolmaz ama dünya şartlarına rağmen bu rakamlara oldukça iyi diyebiliriz” şeklinde konuştu.

kaynak: Duygu Erdoğan / milliyet.com.tr

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Araç çubuğuna atla