Türkiye’de sağlık turizmi: Neden bir estetik cerrahi merkezi?

Bozulmamış Ege plajları ve mimari harikaları ile tanınan Türkiye, kozmetik tedavileri için de turist çekiyor.

İstanbul sokaklarında kırmızı kafa derisi şişmiş, burnu sargılı erkekler görmek artık pek de merak konusu değil. Dünyada on binlerce erkek için “Türkiye’ye gitmek” erkek tipi kelliğe son vermek için kullanılan bir tabir haline gelmiş durumda. Türkiye’den Batı Avrupa’ya ya da Amerika Birleşik Devletleri’ne dönüş uçuşları, genellikle diğer yolcularla göz temasından kaçınan sargılı insanlarla dolu.

Dolgular, botoks tedavileri ve rinoplastiler de görünüşlerini değiştirmek isteyen turistler için popüler uygulamalar haline geldi. Uygun fiyatlar, vizesiz giriş ve Batı Asya, Kuzey Afrika ve Avrupa’nın çoğundan kısa uçuş mesafeleri, tıbbi ve kozmetik uygulamaları yaptırmak için Türkiye’yi ziyaret etmenin çekiciliğini artırıyor.

Sağlık turizmi araştırmaları yapan bir kuruluş olan Patients Beyond Borders’a (PBB) göre, Türkiye yalnızca İstanbul’da kayıtlı 600 klinikle dünya çapında medikal turizm için ilk on destinasyondan biri. Büyük çoğunluğu Arap ülkelerinden olmak üzere 100.000’den fazla insan yalnızca saç ekimi işlemleri için ülkemizi ziyaret ediyor.

Maliyetin önemi

Middle East Eye’a konuşan Ekrem Caymaz, Türkiye’de ‘iş yaptırmanın’ çekiciliğini kısaca açıklayarak, “İnsanlar kaliteli hizmeti uygun fiyata bulabiliyor ve işi iyi bilen cerrah ve teknisyenlerle çalışabiliyor” diyor.

İstanbul’daki Hair Upload kliniğinde saç ekiminde lider bir klinisyen olan Caymaz, hastaların kapsamlı müşteri hizmetleri yaklaşımı nedeniyle Türkiye’ye geldiğini söylüyor. Örneğin, çoğu klinik ameliyatı tek başına değil, uçuşlar, transferler, lüks konaklama, düzenli bakım ve hatta şehir turlarından her şeyi içeren bir paket anlaşma olarak sunuyor.

Caymaz, “Saç ekimi sektörü sadece ameliyattan ibaret değil, müşteriyi havaalanından karşılamak, oteli ayarlamak ve ilk check-up’a kadar profesyonelce takip etmekle ilgili” diyor.

Caymaz’ın ucuz kabul edilen saç ekimi uygulaması için 4.000 ila 6.000 dolar arasında değiştiğini söylüyor. Hizmet kalitesi büyük ölçüde değişse de, 1.000 doların biraz üzerinde bazı uygulamaların da olabileceğini belirtiyor.

Buna karşılık, saç ekimi gibi uygulamalar İngiltere Ulusal Sağlık Hizmetinde (NHS) ücretsiz olarak yapılmıyor ve özel olarak yapıldığında 30.000 £ (36.700 $) kadar maliyetli olabiliyor.

Benzer şekilde, kozmetik rinoplastiler İngiltere’de konsültasyon ve takip masrafları hariç yaklaşık 7.000 £’a (8.570 $) mal olabiliyor, Türkiye’de ise bu uygulamaların maliyeti bunun yarısından daha az durumda.

Personel maaşları gibi temel genel giderler Türkiye’de Batı Avrupa veya ABD’dekinden çok daha düşükken, tıp eğitimi standartları Orta Doğu veya Asya’daki diğer ülkelerle karşılaştırıldığında nispeten daha yüksek.

Tedavinin hızı

Ancak kozmetik ve diğer işlemlerin Türkiye’deki popülaritesinin tek nedeni fiyat değil. Tedavinin hızı da başka bir faktör.

Örneğin kilo verme ameliyatları, yalnızca aşırı durumlarda, vücut kitle indeksi 40 veya daha fazla olan, yani aşırı derecede obez olan kişiler için NHS’de yapılmakta. Devam etmeden önce, hastalar, sağlıklı yaşam tarzı değişiklikleri ve düzenli kontroller de dahil olmak üzere, ameliyattan sonra sıkı bir uzun vadeli takibi kabul etmelidir. Uygun kişiler için bile tedavi için bekleme süresi yıllarca sürebiliyor.

Kozmetik prosedürler konusunda uzmanlaşmış İngiltere merkezli bir tıbbi şirket olan WeCure’un kurucu ortağı ve CEO’su Emre Atçeken, hastaların genellikle uygulamalarını bir an önce yaptırma kararında olduklarını ve onları yurtdışından randevu almaya teşvik ettiğini söylüyor.

Türkiye’deki çoğu klinik, telefonla veya görüntülü konsültasyon hizmeti veriyor, yani hastalar görülebiliyor ve yurtdışına seyahat etmeden önce ameliyatları hakkında karar veriyorlar.

Sosyal Medya ve Medikal Turizm

Saç dökülmesinden, kilo alımından veya çevrimiçi görünümleriyle ilgili güvensizlikten bahseden herkes, sorunlarına ekonomik ve bazen mucizevi çözümler vaat eden Instagram veya Google reklamlarına boğulmuş olabilir. Medikal ve kozmetik turizminin popülaritesinin bir nedeni de sosyal medya reklamcılığıdır. Bu eğilim, kendi uygılamaları hakkında halka yayın yapan ünlülerin eğlence haberleriyle birleşiyor.

Saç ekimi futbolcular arasında çok popüler ve Wayne Rooney 2011’de bir kez yaptırdığını doğruladı ve Arap Emirlikleri şarkıcısı Hussain Al Jassmi 2010’da büyük kilo kaybını gastrik bypass’tan dolayı olduğunu duyurdu.

İngiltere merkezli 22 yaşındaki sosyal medya içerik üreticisi ve klinik sahibi Selena Marianova, sosyal medyanın cerrahi tedavileri düşünen bireyler üzerinde “inkar edilemez bir etkisi” olduğunu söylüyor. 300.000’den fazla izlenen bir YouTube videosunda Marianova, deneyimini takipçilerine anlatmış ve bilgi paylaşarak diğer insanlara yardımcı olmak istediğini, ileri tıp teknolojisi ve deneyimli doktorları nedeniyle ameliyat için Türkiye’yi tercih ettiğini söylemiş.

Sosyal medya kullanımı ile olumsuz benlik imajı arasındaki bağlantı, araştırmacılar tarafından iyi kurulmuş ancak tüm etik hususlara rağmen, sonuç şu ki, kozmetik cerrahi Türkiye için büyük bir iş durumunda. 2018’de kozmetik geliştirme sektörü Türkiye’de 2 milyar dolar değerindeydi ve artık tek başına saç ekimi milyar dolarlık bir sektör.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Araç çubuğuna atla